Köpvillkor
Köpvillkor
Köpvillkor 2022-06-01
1. Allmänt
För Dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att Du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
När Du, som är privatperson gjort Din beställning, godkänner Du också att vi lagrar och använder Dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot Dig. Du godkänner även att vi skickar information i marknadsföringssyfte. Du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få en del av dessa raderade om Du så önskar. Läs mer under punkt 10. GDPR - Behandling av personuppgifter.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text. Observera att alla artiklar i denna webshop inte finns i vårt lager, vill Du veta om den aktuella varan finns i den fysiska butiken, kontakta kundtjänst.
Alla priser är angivna i svenska kronor SEK inklusive moms.
Momssatsen är 25% på samtliga varor, förutom tryckta sjökort och böcker där momssatsen är 6%.
I de fall bruksanvisning medföljer produkten bifogas alltid en sådan i digital eller fysik form.
2. Beställning
Vid beställning i webshopen så får Du en orderbekräftelse via e-post när Du har gjort Din beställning. Har Du inte mottagit en orderbekräftelse inom 30 minuter (titta i din skräp-post också), vänligen kontakta kundtjänst. Om Du är under 18 år måste Du ha målsmans, dvs. förälders, tillstånd.
3. Betalning
- Klarna Checkout
Med Klarna Checkout kan Du direktbetala genom internetbanken, betala med kort, betala mot faktura eller genom Klarna-konto. Klarna är en av de ledande leverantörerna av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När Du betalar med kort skickas Du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos Klarna, där Du tryggt kan fylla i Dina kortuppgifter och genomföra betalningen. När betalningen har godkänts skickas Du tillbaka och får en bekräftelse på att Ditt köp är genomfört. Klarna kan i vissa fall även genomföra kreditupplysningar på dig som kund, vanligen genomförs detta i samband att du betalar genom faktura eller delbetalning.
Se mer information på www.klarna.se och Klarnas villkor på www.klarna.se/villkor.
4. Leverans
Vi levererar endast varor inom Sverige. Frakten redovisas i kassan.
När Din vara är klar för leverans så får Du via e-post ett meddelande om detta tillsammans med Ditt sändningsnummer. Leverans sker genom DHL till närmaste DHL Service Point, Du får en avisering via SMS så fort Dina varor ankommer till Din DHL Service Point. I aviseringen framgår sändningsnummer samt till vilket ombud varorna har levererats. För att hämta ut Dina varor krävs legitimation samt sändningsnummer. Mindre varor kan komma att levereras med vanlig post till din brevlåda. Tunga och skrymmande varor levereras genom DHL HomeDelivery. För mer information och för att spåra Ditt paket se www.dhlservicepoint.se. Varor skickas normalt till Din närmaste DHL Service Point inom 1-5 vardagar, observera att detta endast är en uppskattad leveranstid. I de fall varan ej kan levereras under avtalad tid meddelar vi Dig så fort vi får kännedom om förseningen, Du har då rätt att häva köpet. Eventuell fraktkostnad syns alltid i kassan innan Du godkänner Ditt köp. Det är Ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin, normalt 7 dagar. Om Du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut Ditt paket på utlämningsstället i tid, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera Dig för frakt- och administrativa kostnader, för närvarande 250 kronor.
5. Ångerrätt
Du har 14-dagars ångerrätt vid distanshandel, från den dag du mottagit varan, förutsatt att varan är oanvänd, oskadad och i originalförpackning. Undantaget är varor som är specialanpassade enligt kundens önskemål tex kapade längder. Returfrakt och ev. emballage står Du själv för. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Säljaren har rätt att göra prisavdrag på returnerade varor vars värde uppenbart har sjunkit på grund av köparens oaktsamhet. För att returnera Din vara, se hur Du gör under Kundtjänst - Returnera din vara.
6. Reklamationer
Enligt konsumentköplagen har Du som konsument 3 års reklamationsrätt. Om Du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall Du kontakta Kundtjänst. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om Du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör Du det enklast i det emballage och förpackning som den skickats ut i. Som konsument har Du rätt till ersättning för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex fraktkostnad, bensinkostnad, parkering, telefonkostnad och liknande. För att returnera Din vara, se hur Du gör under Kundtjänst – Returnera din vara. En reklamation ska rapporteras så snart felet upptäckts, 2 månader anses vara skälig tid för att upptäcka skadad/defekt produkt.
7. Återbetalning
Återbetalning sker inom 5 vardagar från den dag varan har kommit åter. Återbetalningar sker med samma betalningssätt som vid köpet, annars kontaktas Du först för godkännande av annat återbetalningssätt. Samtliga återbetalningar hanteras av Klarna.
8. Skadat gods
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs.risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till Dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. När Du tar emot Din vara är det viktigt att Du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar Du detta till Din DHL Service Point eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse Du får på att Ditt gods är skadat. Kontakta sedan vår kundtjänst så hjälper vi Dig.
9. Tvister
Om Du är privatperson, har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol. Nedan följer länkar till konsumentverket och ARN där Du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
konsumentverket ARN
10. GDPR - Behandling av personuppgifter
Den nya lagen om personuppgifter, General Data Protection Regulation (GDPR), eller Dataskyddsförordningen på svenska, började gälla den 25 maj 2018. Förordningen är gemensam för EU/EES, så de skillnader som finns mellan länderna idag kommer att försvinna nästan helt.
Den nya lagen tar hänsyn till den snabba teknikutvecklingen sedan den nuvarande Personuppgiftslagen (PuL) trädde i kraft 1998.
Vid köp i webshopen samlar vi endast in följande uppgifter genom Klarna: Namn och adress för att kunna leverera dina varor till rätt person/adress Telefonnummer och mejladress för att kunna kontakta dig och avisera ditt paket Dessa uppgifter delas inte vidare till någon annan part och sparas i minst 7 år enligt Bokföringslagen då de också utgör bokföringsunderlag.
För Klarnas hantering av personuppgifter, se www.klarna.se.
Vid anmälan till nyhetsbrev samlar vi endast in mejladress för att kunna sända nyhetsbrev till korrekt mejladress, dessa uppgifter delas inte vidare till någon annan part och sparas tillsvidare. Uppgifterna kan tas bort efter skriftlig begäran.
11. Villkor för prisgaranti
Vi lämnar 30 dagars prisgaranti från köptillfället på specifika varor märkta "prisgaranti". Skulle du mot förmodan hitta produkten billigare någon annanstans, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller ej varor som säljs av våra konkurrenter i begränsad upplaga eller innefattas i en offert.
Prisgarantin gäller våra egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer som enbart bedriver verksamhet på Internet eller via postorderförsäljning. Åberopande av Prisgarantin ska ske när priset är aktuellt samt innan 30 dagars period löpt ut. Om produkten är köpt i vår internetbutik, kontakta kundtjänst för utbetalning. Varor som innefattas av vår prisgaranti är märkta med texten ”Prisgaranti”. Konkurrentens pris måste kunna verifieras via annonsutskick eller via hemsida. Det åligger dig som kund att inkomma med underlag för jämförelse.
För att vi ska kunna behandla din ansökan om prisgaranti behöver du in komma med information kring:
- Namn
- Ordernummer
- Källa för prisjämförelse.
- Artikelnummer hos konkurrenten.
- Produktens benämning hos konkurrent.
- Konkurrentens pris inklusive moms.
- Telefonnummer
- Kvittokopia